Helluntaipäivä
Pentecost
 


 
 
Kerran tulee aika
‒ milloin, sen Herra tietää ‒
jolloin yö on kirkas kuin päivä
eikä ilta enää pimene.
Silloin virtaavat Jerusalemista
elämää antavat vedet.
Puolet niistä juoksee itäiseen mereen,
puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä.
Sinä päivänä Herra on oleva
koko maanpiirin kuningas.
Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala
ja hänen nimensä ainoa,
jota avuksi huudetaan.

(Sak.14:7‒9).

Enkeli näytti minulle elämän veden virran,
joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu.
Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa,
ja sen lehdistä kansat saavat terveyden.
Mikään ei enää ole kirouksen kahleissa.
Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin,

ja kaikki palvelevat Jumalaa.
He saavat nähdä hänen kasvonsa,
ja heidän otsassaan on hänen nimensä.

Yötä ei enää ole,
eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa,
sillä Herra Jumala on heidän valonsa.
He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.
(Ilm.22:1‒5).

 
Elämän veden virta, joka lähtee Isän ja Karitsan valtaistuimelta on Pyhä Henki itse. Hän virtaa seurakuntaan, täyttää sen rakkaudella ja ylistyksellä Isää ja Poikaa kohtaan ja synnyttää ehtymättömän kiitosvirren.
 
Pyhä Henki on Kristuksen seurakunnassa samanaikaisesti maan päällä ja taivaassa. Jumalanpalveluksessa maan päällä Herran kansa viettää juhlaa sanan ja sakramenttien ääressä. Koko iankaikkisuus on ristin salaisuuden yhä syvenevää tuntemista ja siinä ilmaistun ja siitä vuotavan Jumalan rakkauden ylistystä, taivaallista jumalanpalvelusta.
 

*
 
It shall be one day
which is known to the Lord ‒
neither day nor night.
But at evening time it shall happen
that it will be light.
And in that day it shall be
that living waters shall flow from Jerusalem.
Half of them toward the eastern sea.
And half of them toward the western sea;
in both summer and winter it shall occur.
And the Lord shall be King over all the earth.

In that day it shall be ‒
the Lord is one,

and his name is one.
(Zech.14:7‒9).

And he showed me a pure river of water of life, clear as crystal,
proceeding from the throne of God and the Lamb.
In the middle of its street, and on either side of the river, was the tree of life,
which bore twelve fruits, each tree yielding its fruit every month.
And the leaves of the tree were for the healing of the nations.
And there shall be no more curse,
but the throne of God and the Lamb shall be in it,
and His servants shall serve Him.
They shall see His face, and His name shall be on their foreheads.
And there shall be no night there;
they need no lamp nor light of the sun,
for the Lord gives them light.
And they shall reign forever and ever.

(Rev.22:1‒5).
 
The crystal clear river of water of life that proceeds from the throne of God and the Lamb is no-one else than the Holy Spirit. He flows to the congregation and fills it with love and exaltation to the Father and to the Son. And he engenders an inexhaustible hymn of thanksgiving.

The Holy Spirit is at the same time with the Church on earth and with the saints in heaven. In church services the people of the Lord celebrate by receiving the word of God and the sacraments. In eternity the saints of the Lord understand ever more clearly the secret of Jesus’ cross and the love of God that has been manifested in it. The thanksgiving to God and the Lamb by the saints and the angels is heavenly service.