1. adventtisunnuntai, Matt.21:1–9, 1. vsk

Valistuksen koulukuvat: Jeesus ratsastaa Jerusalemiin.

Ensimmäisen adventtisunnuntain evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Tuohon tapahtumaan liittyvät mielikuvamme ovat niin vahvat, että tuskin havaitsemme tekstin alkuperäistä tilannetta.

Jos siirrämme huomiomme pois Jeesuksesta ja katsomme siihen, mitä ihmiset tekivät, evankeliumi paljastaa meille, minkä asian vuoksi he olivat liikkeellä.

Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi:  Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!”

Osa jerusalemilaisista oli halukas tekemään Jeesuksesta itselleen kuninkaan. Jeesuksen oppilaatkin lähtivät mukaan tähän karkeloon, koska he luulivat, että heidän mestarinsa oli vihdoinkin astunut esiin ja ruvennut tekemään politiikkaa.

Sanat, joilla kansa tervehti Jeesusta, olivat psalmin 118 lopusta: ”Hoosianna! Herra, anna meille apusi! Oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran huoneesta teidät siunataan.” (Ps.118:25–26).

Nimikkeet 'Daavidin Poika' ja 'Se, joka tulee Herran nimessä' tarkoittivat samaa kuin messias, kuningas. Mutta Jeesus ei suostunut kansan messias-kuninkaaksi, sillä hän oli jo Kuningas paljon suuremmassa merkityksessä kuin kukaan osasi ajatella.

Monet Jeesuksen innokkaista kannattajista loukkaantuivat siitä, ettei hän toteuttanut heidän toiveitaan ja odotuksiaan. Jo vajaan viikon kuluttua riemukkaasta vastaanotosta he huusivat hänelle: ”Ristiinnaulitse!”

Millainen Jeesuksen seuraaja sinä olet? Kuninkaantekijät haluavat saada itselleen valtaa hänen kauttaan ja hänen avullaan. Diggailijat, fanittajat ja hengailijat etsivät hänestä romanttista hohdetta eli glamouria. Mutta kenelle kelpaa Kuningas, joka tulee ihmisten luokse nöyränä ja hiljaisena?

Jos muistat tämän uuden kirkkovuoden alussa, että Jeesus tulee niille, jotka vaientavat suunsa ääntelemästä turhia ja jotka sammuttavat sydämensä parrasvalot voidakseen paremmin tunnistaa tulijan, onnittelen sinua. Jos hiljentymisen lisäksi ojennat kätesi auttaaksesi muita ja annat omastasi tarvitseville, olet niiden joukossa, joille Kuningas sanoo:

Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.” (Matt.25:34–36).