Mikkelinpäivä, Matt.18:1−6

 

Jeesus lupasi kerran oppilailleen, että jos he pysyisivät hänelle uskollisina, he saisivat toimia Israelin kahdentoista sukukunnan tuomareina.

Oppilaat eivät kuitenkaan ymmärtäneet Jeesuksen lupausta oikein, vaan alkoivat kiistellä siitä, kenellä heistä tulisi olemaan eniten valtaa taivasten valtakunnan tuomioistuimessa.

Jeesus kuunteli heidän väittelyään puuttumatta siihen heti.

Yksi oppilaista sanoi:

   Minä olen vanhin.

Luonnollisesti suurimman arvo taivasten valtakunnassa kuuluu minulle.

Toinen haastoi:

   Mutta minä olen vahvin.

Selvittäkäämme painimalla, kuka saa olla suurin taivasten valtakunnassa.

Selätän teidät kaikki.

Kolmas vastasi haasteeseen:

   Ei pelkkä voima auta tosipaikassa.

Minä olen meistä rohkein, enkä pelkää sinun lihaksiasi.

Neljäs vetosi järkeensä:

   Te olette tyhmiä, kun noin pullistelette.

Minä olen meistä viisain, ja viisautta tarvitaan aina.

Olen siis oleva suurin taivasten valtakunnassa.

Viides vetosi hyveisiinsä:

   Viisaus on hyvä asia, mutta sen pitää tulla Jumalalta.

Minulla on ylhäältä annettua viisautta, sillä minä olen meistä kaikista hurskain.

Minun pitää olla suurin taivasten valtakunnassa.

Kuudes pisti peliin arvovaltansa:

   Te kaikki erehdytte.

Minä olen meistä oppilaista korkea-arvoisin.

Näettehän sen jo isoista kengistänikin.

Kyllä se on niin, jotta minä tulen olemaan suurin taivasten valtakunnassa!

Tässä vaiheessa Jeesus lopetti oppilaidensa itsekeskeisen kinastelun. Hän ei ollut heille vihainen, vaan kutsui luokseen lapsen ja asetti hänet oppilasjoukon keskelle.

Sitten Jeesus sanoi:

   Katsokaa tätä lasta.

Hän ei ole vanha, vahva, rohkea, viisas, hurskas eikä korkea-arvoinen.

Hän on avoin ja nöyrä Jumalan edessä.

Se teistä, joka luottaa minuun lapsen tavoin,

saa olla suurin taivasten valtakunnassa.

Oppilaat huomasivat puhuneensa turhamaisesti ja häpesivät väittelyään. He ymmärsivät, että taivasten valtakunnassa on tärkeämpää palvella kuin kilpailla kunniasta. Siitä, että he lopulta käsittivät tämän, riemuittiin Korkeimman valtaistuimen ympärillä.